6 marca to Europejski Dzień Logopedy
Celem akcji jest:
ułatwienie osobom z zaburzeniami mowy dostępu do profesjonalnej diagnozy; rozpowszechnianie wiedzy logopedycznej oraz stworzenie warunków do szybkiej i rzetelnej konsultacji, informacji i diagnozy; pomoc osobom zainteresowanym w rozwiązywaniu problemów z komunikacja słowną.
Serdecznie zapraszamy na konsultacje logopedyczne do placówek oświatowych Gm. Nieporęt. Zainteresowanych prosimy o wcześniejsze umówienie godziny spotkania telefonicznie.
- Szkoła Podstawowa w Nieporęcie ul. Dworcowa 9;
tel: (0-22) 774-83-66
logopeda: p. Róża Iwaszko - Szkoła Podstawowa w Józefowie, ul. Szkolna 62;
tel: (0-22) 772-30-69
logopeda: p. Joanna Kilińska - Szkoła Podstawowa w Izabelinie, ul. Szkolna 1;
tel: (0-22) 774-83-22
logopeda: p. Urszula Barszczewska - Gminne Przedszkole „Akademia Małych Odkrywców” w Zegrzu Południowym, ul. Rybaki 24;
tel: (0-22) 782-21-51
logopeda: p. Joanna Kilińska - Gminne Przedszkole w Nieporęcie, ul. Jana Kazimierza 104;
tel: (0-22) 774-82-93
logopeda: p. Joanna Kilińska - Gminne Przedszkole w Białobrzegach, Osiedle Wojskowe 12
tel./fax 0-790-239-018
logopeda: p. Małgorzata Krzywańska
Kiedy powinniśmy wybrać się z dzieckiem na wizytę u logopedy:
- gdy dziecko w wieku 6-7 miesięcy nie gaworzy lub nie odwraca się w kierunku dźwięku
- gdy dziecko skończy 1 rok i nie wypowiada sylab oraz pojedynczych słów, nie wykonuje prostych poleceń, np. zrób pa pa, kosi-kosi
- gdy dziecko w wieku 2 lat nie mówi prostych słów np. mama, baba, tata, dada, gaga, nie nazywa przedmiotów
- gdy dziecko między 2. a 3. rokiem życia nie wypowiada prostych zdań, podczas mówienia wsuwa język pomiędzy zęby, mówi mało lub nie mówi w ogóle
- gdy dziecko w wieku 4 lat nie potrafi opowiedzieć historyjki obrazkowej, wypowiada proste słowa lub równoważniki zdań, zniekształca wyrazy, nie wypowiada głosek: k, g, l, ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, gdy zamiast głoski f, w, wymawia p, b, h, zamienia g na k, oraz zamiast r mówi j, mówi przez nos
- gdy dziecko między 5. a 6. rokiem życia nie wypowiada następujących głosek: l, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź,sz, ż, cz, dż, k, g, ą, ę oraz gdy przestawia sylaby w obrębie wyrazu, lub skraca wyrazy, mówi niewyraźnie i trudno jest je zrozumieć
- gdy dziecko 6 – letnie nie wymawia głoski r ,bądź ją zniekształca
- do logopedy warto zwrócić się zawsze, gdy coś niepokoi Cię w rozwoju mowy Twojego dziecka.
Aby uniknąć problemów z rozwojem aparatu mowy u naszego dziecka warto:
- czytać mu wierszyki i rymowanki,
- głośno i wyraźnie opisywać każdą wykonywaną czynność,
- szybko odzwyczaić dziecko od smoczków i gryzaków,
- pokazywać określony przedmiot i nazywać go,
- unikać „gugania” do dziecka a zastąpić je dorosłym językiem
- bawić się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów, a także zaserwować mu „gimnastykę buzi i języka” – zabawę w śmieszne miny tu przydatne jest lusterko
- korzystny wpływ na rozwój aparatu mowy ma również odpowiednie karmienie dzieci, podawanie różnorodnych pokarmów wymagających gryzienia i żucia