Debata „Cyfrowy rozwój oświaty w gminie Nieporęt”
21 listopada 2024 r. w szkole podstawowej w Nieporęcie odbyła się debata społeczna, której tematem był cyfrowy rozwój oświaty w gminie Nieporęt. Zorganizowano ją w ramach realizacji projektu „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST. Pilotaż ORE”.
Do programu zakwalifikowano 51 Jednostek Samorządu Terytorialnego. Wśród nich znalazła się Gmina Nieporęt, jako jedna z 19 gmin wiejskich z całego kraju. Jego celem jest wsparcie kadry JST w procesie tworzenia warunków i wdrażania innowacyjnych rozwiązań strategicznych sprzyjających rozwojowi lokalnych systemów oświaty w zakresie cyfryzacji.
W debacie udział wzięli interesariusze programu, tj. uczniowie, rodzice, nauczyciele, dyrektorzy placówek oświatowych, przedstawiciele samorządu gminnego i powiatowego oraz goście, wśród których był Dawid Łasiński, nauczyciel chemii i jednocześnie twórca kanału edukacyjnego „Pan Belfer – nauczyciel z internetów”, za który jury corocznej edycji Influencers Live, wydarzenia dla twórców treści internetowych, przyznało mu dwie nagrody: w kategorii Edukacja i Twórca Roku.
Debata była doskonałą okazją do zaprezentowania przez wszystkich uczestników swego zdania na temat stanu obecnego cyfryzacji oświatowej oraz swych potrzeb na przyszłość. Wnioski z debaty zostaną wykorzystane w opracowaniu Harmonogramu Działań Rozwojowych dla gminy w zakresie rozwoju cyfryzacji.
Projekt jest dla nas ważny, ponieważ pokazuje, że nasza gmina jest otwarta na innowacje i nowoczesne rozwiązania. Oznacza to, że nie tylko dostosowujemy się do wymagań współczesnego świata, ale również tworzymy przestrzeń, w której uczniowie, nauczyciele i rodziny mogą rozwijać się w komfortowych, sprzyjających edukacji warunkach. Tego typu inicjatywy wpływają na jakość edukacji, zwiększają dostęp do nowoczesnych technologii oraz wspierają rozwój kompetencji niezbędnych w przyszłości.
Spotkanie, które rozpoczęli dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji, Andrzej Suchenek oraz Wójt Gminy Nieporęt, Agnieszka Powała, było symbolicznym momentem, który podkreślił zaangażowanie władz w rozwój edukacji. Pokazuje to, że gmina nie tylko inwestuje w infrastrukturę, ale także w przyszłość dzieci i młodzieży, zapewniając im narzędzia do lepszego startu w dorosłe życie. Dyrektor ORE podkreślił znaczenie współpracy między instytucjami edukacyjnymi i samorządami w dążeniu do podnoszenia jakości oświaty, wskazując na potrzeby modernizacji systemu edukacyjnego w kontekście zmieniających się wyzwań. Wójt Gminy Nieporęt natomiast zaznaczyła, jak ważna jest rola gminy w zapewnianiu odpowiednich warunków dla uczniów i nauczycieli, w tym inwestycji w lokalne szkoły oraz dostosowywania oferty edukacyjnej do potrzeb społeczności. Przewodnicząca Komisji Oświaty, Iwona Bartosiewicz przytaczając słowa Billa Gatesa, który mawiał, że „za każdą technologią stoi człowiek. Dlatego pogłębianie wiedzy o najnowszych technologiach jest tak naprawdę troską o rozwój każdego z nas”, podkreśliła, że projekt ten pokazuje, że nasza gmina nie boi się nowoczesnych rozwiązań i jest gotowa stawić czoła przyszłości, oferując uczniom, nauczycielom i rodzicom jak najlepsze warunki do rozwoju. Wydarzenie zgromadziło szerokie grono osób zaangażowanych w rozwój edukacji w naszym środowisku. Wśród zgromadzonych gości znaleźli się Artur Pozorek – Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie, Roman Smogorzewski – Starosta Legionowski, Michał Kobrzyński – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Powiatu Legionowskiego, Artur Żuchowski – Zastępca Wójta Gminy Nieporęt, Justyna Brandys – reprezentantka Rady Gminy Nieporęt, dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie, rodzice z gminnych szkół i przedszkoli. Gośćmi specjalnymi wydarzenia byli laureaci gminnego konkursu plastyczno – graficznego „Zaprojektuj cyfrową salę przyszłości”, który został objęty honorowym patronatem Pani Wójt. Konkurs był częścią szerszych działań promujących cyfryzację w edukacji, angażujących uczniów, nauczycieli oraz rodziców w proces tworzenia wizji nowoczesnej szkoły.
Na pierwszą część debaty złożyły się następujące wystąpienia:
- Prezentacja założeń projektu „Cyfryzacja Oświaty w JST” – Marta Jadzińska, doradczyni w projekcie ORE ,
- Prezentacja dotychczasowych działań Gminnego Zespołu ds. cyfrowego rozwoju oświaty – Lidia Wize, dyrektor Gminnego Zespołu Oświaty w Nieporęcie,
- Gminne zasoby SELFIE – Agnieszka Przybyszewska, doradczyni w projekcie ORE,
- Działania na rzecz poszerzania perspektywy cyfryzacji – dr Karolina Żelazowska -Byczkowska, edukatorka, trenerka, pedagożka, specjalistka badawczo – techniczna Polskiej Akademii Nauk.
W drugiej części debaty odbył się panel dyskusyjny, który obejmował dwa kluczowe elementy:
- Wystąpienie Pana Belfra, Dawida Łasińskiego – „Nauczyciela z Internetów”, który podzielił się swoimi doświadczeniami oraz propozycjami dotyczącymi wprowadzenia nowoczesnych rozwiązań cyfrowych do edukacji, zarówno na poziomie indywidualnych nauczycieli, jak i całych placówek oświatowych. Podkreślił wpływ technologii na współczesną edukację i przedstawił wyzwania i szanse, jakie niesie za sobą cyfryzacja w szkolnictwie. Ponadto zwrócił uwagę na rosnącą rolę Internetu w pracy nauczycieli oraz potrzebę dostosowywania materiałów edukacyjnych do nowych technologii.
- Praca w grupach warsztatowych na temat Cyfrowego Rozwoju Oświaty w Gminie Nieporęt. Uczestnicy pracowali w pięciu grupach: zespół kadry zarządzającej szkołami i przedszkolami, zespół nauczycieli, zespół uczniów, zespół rodziców, zespół zaproszonych gości. Wszystkie grupy przygotowały i prezentowały odpowiedzi na te same pytania dotyczące cyfryzacji oświaty w naszej gminie: co/czego powinniśmy; zacząć robić?, robić mniej?, robić więcej?, robić inaczej? Z wniosków wypracowanych przez poszczególne zespoły wynika, że kluczowe obszary do rozwoju w kontekście cyfryzacji w edukacji to: doposażenie szkół w nowoczesny sprzęt (szkoły powinny posiadać lepszy sprzęt komputerowy oraz odpowiednie oprogramowanie, które będzie wykorzystywane w codziennej pracy uczniów i nauczycieli), zwiększenie liczby godzin lekcyjnych poświęconych kompetencjom cyfrowym (uczniowie powinni mieć więcej okazji do nauki i zdobywania umiejętności cyfrowych; mogą to być dodatkowe lekcje, zajęcia pozalekcyjne, np. kółka zainteresowań, które umożliwią rozwój w tym zakresie), więcej przestrzeni dla uczniów na wyrażanie własnego zdania (istnieje potrzeba, by uczniowie mieli większy wpływ na proces nauczania. Przykładem może być zamiana ról, podczas której uczeń prowadzi lekcję na wybrany temat, wykorzystując nowoczesne technologie. Tego typu podejście angażuje uczniów, rozwija ich kreatywność i kompetencje cyfrowe).
Debata podkreśliła znaczenie innowacyjnych rozwiązań oraz konieczność wspólnego działania na rzecz młodego pokolenia i stanowiła ważną platformę do wymiany opinii i doświadczeń wśród uczestników, którzy przedstawili swoje spojrzenie na obecny stan technologii w edukacji oraz na wyzwania i potrzeby związane z cyfryzacją w przyszłości. Dyskusja skupiła się na wynikach diagnoz kompetencji cyfrowych w placówkach, przeprowadzonych za pomocą narzędzia SELFIE. Raporty te pokazały zarówno mocne strony, jak i obszary wymagające poprawy. Tego typu przedsięwzięcia pozwalają na identyfikację kluczowych problemów i obszarów wymagających wsparcia, takich jak dostęp do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, kompetencje nauczycieli w zakresie ICT, a także potrzeba integracji technologii z procesem nauczania.
Wnioski z debaty będą stanowiły cenne dane wejściowe do opracowania Harmonogramu Działań Rozwojowych dla gminy, który pomoże w skutecznym planowaniu działań na rzecz rozwoju cyfryzacji w oświacie. Taki harmonogram pozwoli na zrealizowanie konkretnych działań, które będą odpowiadały zarówno na bieżące potrzeby, jak i na długofalowe cele, takie jak podniesienie jakości edukacji, rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, czy poprawa dostępu do zasobów edukacyjnych online.
Szczególne podziękowania składamy dyrektorowi ORE Andrzejowi Suchenkowi oraz prelegentom dr Karolinie Żelazowskiej – Byczkowskiej i Panu Belfrowi – Dawidowi Łasińskiemu, doradczyniom ORE Agnieszce Przybyszewskiej i Marcie Jadzińskiej. Dziękujemy również obecnym przedstawicielom samorządów lokalnych, dyrektorom, nauczycielom, uczniom, a także wszystkim obecnym rodzicom. Państwa zaangażowanie oraz współpraca są nieocenione w budowaniu nowoczesnego systemu edukacji. Serdeczne podziękowania przesyłamy uczniom ze świetlicy Szkoły Podstawowej w Nieporęcie za „Futurystyczny Taniec z Pałeczkami” oraz wszystkim uczniom z gminnych jednostek oświatowych, którzy wzięli udział w konkursie plastyczno-graficznym promującym cyfrowy rozwój oświaty w Gminie Nieporęt. Dziękujemy serdecznie dyrektor Edycie Kuś wraz z zespołem nauczycieli za oprawę techniczną i artystyczną Debaty oraz pani Agnieszce Zbrzeżnej za wsparcie informatyczne.
Gminny Zespół ds. cyfrowego rozwoju oświaty
Iwona Bartosiewicz – koordynator projektu, Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki Rady Gminy Nieporęt, Magdalena Kowalewska – zastępca dyrektora Szkoły Podstawowej im. B. Tokaja w Nieporęcie, Ewa Getka – zastępca dyrektora Szkoły Podstawowej im. W. Chotomskiej w Józefowie, Lidia Wize – dyrektor Gminnego Zespołu Oświaty w Nieporęcie
Debata „Cyfrowy rozwój oświaty w gminie Nieporęt”
Debata „Cyfrowy rozwój oświaty w gminie Nieporęt”
Debata „Cyfrowy rozwój oświaty w gminie Nieporęt”
Debata „Cyfrowy rozwój oświaty w gminie Nieporęt”
Debata „Cyfrowy rozwój oświaty w gminie Nieporęt”
Debata „Cyfrowy rozwój oświaty w gminie Nieporęt”
Debata „Cyfrowy rozwój oświaty w gminie Nieporęt”
Debata „Cyfrowy rozwój oświaty w gminie Nieporęt”
Debata „Cyfrowy rozwój oświaty w gminie Nieporęt”